2014
Kerres, Michael; Heinen, Richard
Open Educational Resources and Informational Ecosystems: «Edutags» as a connector for open learning Artikel
In: MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung - Themenheft: Educational Media Ecologies , 24 , S. 154-173, 2014, ISSN: 1424-3636.
@article{12-2014,
title = {Open Educational Resources and Informational Ecosystems: «Edutags» as a connector for open learning},
author = {Michael Kerres and Richard Heinen},
editor = {Norm Friesen and Theo Hug and Dorothee M. Meister},
url = {http://www.medienpaed.com/24/#kerres_heinen1410
http://www.richard-heinen.de/wp-content/uploads/2014/10/kerres_heinen1410.pdf},
issn = {1424-3636},
year = {2014},
date = {2014-10-01},
journal = {MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung - Themenheft: Educational Media Ecologies },
volume = {24},
pages = {154-173},
abstract = {Teaching and learning in school essentially relies on analogous and digital media, artefacts and tools of all kinds. They are supported and provided by various players. The role of these players for providing learning infrastructures and the interaction between them are discussed in the following paper. Increasingly, Open Educational Resources (OER) become available and the question arises how the interaction between these players is impacted. On the one hand, some players implement closed informational ecosystems that might provide a rich and coherent environment for learning, but also lock the users into a defined and often restricted environment. On the other hand, other players are interested in developing an infrastructure that supports open learning without the boundaries of closed informational ecosystems. Such open informational ecosystems must provide interconnections to numerous, in principal, unlimited number of platforms for learning contents. In the context of the project «Edutags» a reference platform is being implemented by way in which the contents of various providers are being connected and enriched through user-generated tags, commentaries and evaluations. The discussion points out that such an independent reference platform, operated separately from content platforms, must be considered as an important element in an open and truly distributed infrastructure for learning resources. Hence, we do not only need open educational resources to support open learning, we also need to establish an open informational ecosystem that supports such approaches.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
Heinen, Richard; Makhoukhi, Asmaa El; Kerres, Michael
Peer-Education in der Schule - Partizipative Projekte zur Förderung von Medienkompetenz Buchkapitel mit eigenem Titel
In: Tillack, Carina; fetzer, Janina; Raufelder, Diana (Hrsg.): Beziehungen in Schule und Unterricht - Teil 3 Soziale Beziehungen im Kontext von Motivation und Leistung, 25 , S. 290-309, Prolog-Verlag, Immenhausen, 2014, ISBN: 978-3-934575-78-3.
@incollection{11-2014b,
title = {Peer-Education in der Schule - Partizipative Projekte zur Förderung von Medienkompetenz},
author = {Richard Heinen and Asmaa El Makhoukhi and Michael Kerres},
editor = {Carina Tillack and Janina fetzer and Diana Raufelder},
url = {http://mediendidaktik.uni-due.de/sites/default/files/Sh_9_Heinen_elMakhoukhi_Kerres_Peer_Education_140404.pdf},
isbn = {978-3-934575-78-3},
year = {2014},
date = {2014-09-01},
booktitle = {Beziehungen in Schule und Unterricht - Teil 3 Soziale Beziehungen im Kontext von Motivation und Leistung},
volume = {25},
pages = {290-309},
publisher = {Prolog-Verlag},
address = {Immenhausen},
series = {Theorie und Praxis der Schulpädagogik},
abstract = {Peerbasierte Projekte zur Förderung von Medienkompetenz werden vermehrt durchgeführt. Derartige Programme finden sich sowohl in der außerschulischen Jugendarbeit als auch in Schulen und werden meist mit Konzepten der aktiven Medienarbeit verbunden. Gerade in Schulen ist die Umsetzung eines Peer-Education-Programms mit institutionellen Herausforderungen und traditionellen Rollenbildern konfrontiert, so dass zu fragen ist, wie Partizipation in Schule durch die Integration von Peer-Projekten erreicht werden kann. Am Beispiel eines Peer-Projekts im Kontext von Medienkompetenzvermittlung wird auf Basis eines theoretischen Modells eine Analyse des Grades an Mitbestimmung und Partizipation von Schüler/innen vorgenommen. Es deutet sich an: Peerbasierte Medienkompetenzförderung kann Partizipation ermöglichen, hat Einfluss auf Beziehungskonstellationen der Akteure innerhalb einer Schule und bedarf einer organisatorischen Rahmung.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {incollection}
}
Heinen, Richard
Handy erlaubt! Smartphone und Co erobern das Klassenzimmer Artikel
In: c't Magazin für computer technik, 14 , S. 112 - 116, 2014, ISSN: 0724-8679.
@article{10-2014,
title = {Handy erlaubt! Smartphone und Co erobern das Klassenzimmer},
author = {Richard Heinen},
url = {http://www.heise.de/ct/inhalt/2014/14/112/},
issn = {0724-8679},
year = {2014},
date = {2014-06-16},
journal = {c't Magazin für computer technik},
volume = {14},
pages = {112 - 116},
abstract = {Nach Note- u n d Netbooks und dem"Ende der Kreidezeit" soll jetzt die Einrichtung von Tablet-Klassen die nächste Revolution im Klassenzim mer auslösen. Doch das bloße Vorhandensein digitaler Medien ändert Unterricht und Lernen nicht. Wohl aber können moderne Geräte neue Unterrichtsformen unterstützen und Schülern beim Lernen helfen - vorausgesetzt, sie werden
systematisch eingeführt und mit Bedacht eingesetzt.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
systematisch eingeführt und mit Bedacht eingesetzt.
Hölterhof, Tobias; Heinen, Richard
In: The Journal of Literacy and Technology - Special Edition: Papers from the 2013 PLE Conference Personal Learning Environments: Learning and Diversity in Cities of the Future., S. 94-116, 2014, ISSN: 1535-0975.
@article{10-2014,
title = {A Concept to Bridge Personal Learning Environments: Including a Generic Bookmarking Tool into a Social Learning Management Systems},
author = {Tobias Hölterhof and Richard Heinen},
url = {http://www.literacyandtechnology.org/uploads/1/3/6/8/136889/th.pdf},
issn = {1535-0975},
year = {2014},
date = {2014-05-27},
journal = {The Journal of Literacy and Technology - Special Edition: Papers from the 2013 PLE Conference Personal Learning Environments: Learning and Diversity in Cities of the Future.},
pages = {94-116},
abstract = {This conceptual study investigates the ability to connect learners' Personal Learning Environments (PLE) by a central permeable and social Learning Management System (LMS). Within the exemplary scope of bookmarking tools as elements of learners’ PLE in Higher Education (HE), the relevance of this conceptual idea is shown with reference to the social bookmarking tool “Edutags” as well as to survey results about the heterogeneity and use cases of bookmarking tools in distance learners's PLE. As the analysis shows the issue of connecting PLEs – a metaphor which can be adopted from “bridges” in graph theory and social network analyses – refers to a non-dominant and inconsistent design of an LMS. Theoretical questions concerning the relation between personal and social, institutional and private, consistent and heterogeneous are addressed. Both Drupal (Content Management System) and OnlineCampus Next Generation (social Learning Management System) serve as a framework for interfacing PLE and LMS.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
Heinen, Richard
Was können digitale Schulbücher leisten? Artikel
In: DGUV Pluspunkt, 2-2014 , S. 8-9, 2014, ISSN: 2191-1827.
@article{09-2014,
title = {Was können digitale Schulbücher leisten?},
author = {Richard Heinen},
editor = {DGUV},
url = {http://www.richard-heinen.de/wp-content/uploads/2014/05/heinen-schulbuecher-pluspunkt-2014.pdf},
issn = {2191-1827},
year = {2014},
date = {2014-05-14},
journal = {DGUV Pluspunkt},
volume = {2-2014},
pages = {8-9},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
Heinen, Richard; Blees, Ingo; Kerres, Michael; Rittberger, Marc
Open educational resources and social bookmarking: Connecting Users and Editors Konferenzbeitrag
In: Stracke, Christian M.; Ehlers, Ulf-Daniel; Creelman, Alastair; Shamarina-Heidenreich, Tatiana (Hrsg.): Changing the Trajectory - Quality for Opening up Education - Proceedings of the International EIF / LINQ Conference 2014, S. 33-40, Logos Verlag, Berlin, 2014, ISBN: 978-3-8325-3686-2.
@inproceedings{08-2014,
title = {Open educational resources and social bookmarking: Connecting Users and Editors},
author = {Richard Heinen and Ingo Blees and Michael Kerres and Marc Rittberger},
editor = {Christian M. Stracke and Ulf-Daniel Ehlers and Alastair Creelman and Tatiana Shamarina-Heidenreich},
url = {http://www.richard-heinen.de/wp-content/uploads/2014/05/Heinen_Blees_Kerres_Rittberger_Connecting_Users_and_Editors_2014.pdf},
isbn = {978-3-8325-3686-2},
year = {2014},
date = {2014-05-07},
booktitle = {Changing the Trajectory - Quality for Opening up Education - Proceedings of the International EIF / LINQ Conference 2014},
pages = {33-40},
publisher = {Logos Verlag},
address = {Berlin},
abstract = {Referatories or reference platform can be filled in three ways: By editorial staff, by automatic aggregation or with user generated content. The article presents two cases of reference plattforms (Elixier and Edutags) using different ways to aggregate the contents. A comparison of the inventories of both systems makes visible that each system can benefit from the other’s metadata. For the example of OER (open educational ressources) it can be shown how automatic aggretation can support manual tagging. As a conclusion a joint system is suggested that combines different aspects of both platforms.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}
El_Makhoukhi, Asmaa; Heinen, Richard; Kerres, Michael
Peerbasierte Medienkompetenzförderung in der Schule: Anstoß zu Partizipation?! Artikel
In: Schulpädagogik heute, 9 , S. 1-15, 2014, ISSN: 2919-754x.
@article{07-2014,
title = {Peerbasierte Medienkompetenzförderung in der Schule: Anstoß zu Partizipation?!},
author = {Asmaa El_Makhoukhi and Richard Heinen and Michael Kerres},
url = {http://www.richard-heinen.de/wp-content/uploads/2014/03/Sh9_04_Forum_06_Makhoukhi-et-al.pdf
http://www.schulpaedagogik-heute.de/index.php/component/joomdoc/SH_9/Sh9_04_Forum_06_Makhoukhi%20et%20al.pdf/download},
issn = {2919-754x},
year = {2014},
date = {2014-02-28},
journal = {Schulpädagogik heute},
volume = {9},
pages = {1-15},
abstract = {Peerbasierte Projekte zur Förderung von Medienkompetenz werden vermehrt durchgeführt. Derartige Programme finden sich sowohl in der außerschulischen Jugendarbeit als auch in Schulen und werden meist mit Konzepten der aktiven Medienarbeit verbunden. Gerade in Schulen ist die Umsetzung eines Peer-Education-Programms mit insti- tutionellen Herausforderungen und traditionellen Rollenbildern konfrontiert, so dass zu fragen ist, wie Partizipation in Schule durch die Integration von Peer-Projekten erreicht werden kann. Am Beispiel eines Peer-Projekts im Kontext von Medienkompetenzvermittlung wird auf Basis eines theoretischen Modells eine Analyse des Grades an Mitbestimmung und Partizipation von Schüler/innen vorgenommen. Es deutet sich an: Peerbasierte Medienkompetenzförde- rung kann Partizipation ermöglichen, hat Einfluss auf Beziehungskonstellationen der Akteure innerhalb einer Schule und bedarf einer organisatorischen Rahmung.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
Heinen, Richard; Kerres, Michael; Blees, Ingo
In: Computer und Unterricht, 93 , S. 12-15, 2014, ISSN: 0941-519.
@article{05-2014,
title = {Unterricht gestalten mit digitalen Bildungsmedien. Bildungsressourcen in informationell offenen Ökosystemen},
author = {Richard Heinen and Michael Kerres and Ingo Blees},
url = {http://mediendidaktik.uni-due.de/sites/default/files/et-cu-OER-%C3%96kosystem-1301014-final.pdf},
issn = {0941-519},
year = {2014},
date = {2014-02-18},
journal = {Computer und Unterricht},
volume = {93},
pages = {12-15},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
Heinen, Richard; Scharnberg, Gianna; Blees, Ingo
Edutags. Social Tagging im Schulalltag und in der Lehrerbildung Artikel
In: Computer und Unterricht, 93 , S. 47-49, 2014, ISBN: 0941-519.
@article{06-2014,
title = {Edutags. Social Tagging im Schulalltag und in der Lehrerbildung},
author = {Richard Heinen and Gianna Scharnberg and Ingo Blees},
isbn = {0941-519},
year = {2014},
date = {2014-02-18},
journal = {Computer und Unterricht},
volume = {93},
pages = {47-49},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {article}
}
Kerres, Michael; Heinen, Richard
Open educational resources and informational ecosystems: Edutags as a connector for open learning Buchkapitel mit eigenem Titel
In: Friesen, N.; T. Hug, T.; Meister, D. (Hrsg.): MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung, 2014.
@incollection{03-2014,
title = {Open educational resources and informational ecosystems: Edutags as a connector for open learning},
author = {Michael Kerres and Richard Heinen},
editor = {N. Friesen and T. Hug, T. and D. Meister},
url = {http://mediendidaktik.uni-due.de/sites/default/files/kerres-heinen-mwb13-130905-eng.pdf},
year = {2014},
date = {2014-02-10},
booktitle = {MedienPädagogik. Zeitschrift für Theorie und Praxis der Medienbildung},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {incollection}
}
Kerres, Michael; Heinen, Richard
Open Educational Resources und schulisches Lernen: Das Zusammenwirken von Plattformen für Lernressourcen in informationell offenen Ökosystemen Buchkapitel mit eigenem Titel
In: Missomeliu, P.; Stüzl, W.; Hug, T.; Grell, P.; Kammerl., R. (Hrsg.): Medien - Wissen - Bildung: Freie Bildungsmedien und Digitale Archive, S. 189-210, Innsbruck University Press, Innsbruck, 2014, ISBN: 978-3-902936-37-0.
@incollection{04-2014,
title = {Open Educational Resources und schulisches Lernen: Das Zusammenwirken von Plattformen für Lernressourcen in informationell offenen Ökosystemen},
author = {Michael Kerres and Richard Heinen},
editor = {P. Missomeliu and W. Stüzl and T. Hug and P. Grell and R. Kammerl. },
url = {http://www.uibk.ac.at/iup/buch_pdfs/freie-bildungsmedien_web.pdf
http://www.richard-heinen.de/wp-content/uploads/2014/07/Kerres_Heinen_2014_OER_Schulisches_Lernen.pdf},
isbn = {978-3-902936-37-0},
year = {2014},
date = {2014-02-10},
booktitle = {Medien - Wissen - Bildung: Freie Bildungsmedien und Digitale Archive},
pages = {189-210},
publisher = {Innsbruck University Press},
address = {Innsbruck},
abstract = {Schulisches Lehren und Lernen basiert wesentlich auf analogen und digitalen
Medien, Artefakten und Werkzeugen aller Art. Sie werden von verschiedenen
Akteuren finanziert und bereitgestellt. Im Folgenden werden diese Akteure
und ihr Zusammenwirken beschrieben. Es wird dabei auf die Frage eingegangen, wie sich durch offene Bildungsressourcen (OER) das Zusammenspiel der
Akteure verändert und welche Voraussetzungen erforderlich sind, damit offene Bildungsressourcen in schulischen Lehr-Lernprozessen wirksam genutzt
werden können. Statt informationell geschlossener Ökosysteme erfordern sie
das Zusammenwirken verschiedener Akteure und Plattformen für das Suchen,
Bereitstellen und Nutzen von Lerncontents. Im Rahmen des Projekts Edutags
wird eine Verweisplattform entwickelt, über die die Contents verschiedener
Anbieter zusammengeführt und durch User generierte Schlagworte, Kommentare und Bewertungen angereichert werden. Der Beitrag erläutert, welche
Rolle Edutags als Verweisplattform beim Aufbau eines informationell offenen
Ökosystems übernehmen kann. },
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {incollection}
}
Medien, Artefakten und Werkzeugen aller Art. Sie werden von verschiedenen
Akteuren finanziert und bereitgestellt. Im Folgenden werden diese Akteure
und ihr Zusammenwirken beschrieben. Es wird dabei auf die Frage eingegangen, wie sich durch offene Bildungsressourcen (OER) das Zusammenspiel der
Akteure verändert und welche Voraussetzungen erforderlich sind, damit offene Bildungsressourcen in schulischen Lehr-Lernprozessen wirksam genutzt
werden können. Statt informationell geschlossener Ökosysteme erfordern sie
das Zusammenwirken verschiedener Akteure und Plattformen für das Suchen,
Bereitstellen und Nutzen von Lerncontents. Im Rahmen des Projekts Edutags
wird eine Verweisplattform entwickelt, über die die Contents verschiedener
Anbieter zusammengeführt und durch User generierte Schlagworte, Kommentare und Bewertungen angereichert werden. Der Beitrag erläutert, welche
Rolle Edutags als Verweisplattform beim Aufbau eines informationell offenen
Ökosystems übernehmen kann.
Heinen, Richard; Hölterhof, Tobias; Kerres, Michael; Preußler, Annabell
Expertise: Analyse des Status-Quo und Empfehlungen für die Weiterentwicklung von rpi-virtuell Forschungsbericht
Duisburg: Lehrstuhl für Mediendidaktik und Wissensmanagement 2014.
@techreport{01-2014,
title = {Expertise: Analyse des Status-Quo und Empfehlungen für die Weiterentwicklung von rpi-virtuell},
author = {Richard Heinen and Tobias Hölterhof and Michael Kerres and Annabell Preußler},
url = {http://mediendidaktik.uni-due.de/sites/default/files/Expertise%20rpi-virtuell.pdf},
year = {2014},
date = {2014-01-30},
institution = {Duisburg: Lehrstuhl für Mediendidaktik und Wissensmanagement},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {techreport}
}
Höterhof, Tobias; Heinen, Richard
Bridging personal learning environments - Interfacing personal environments and Learning Management Systems: The example of a bookmarking tool Konferenzbeitrag
In: PLEConf 2013 - Proceedings, S. 11, Berlin, 2014.
@inproceedings{02-2014,
title = {Bridging personal learning environments - Interfacing personal environments and Learning Management Systems: The example of a bookmarking tool},
author = {Tobias Höterhof and Richard Heinen},
url = {http://mediendidaktik.uni-due.de/sites/default/files/2013-PLEConf-Bookmarking-Final.pdf},
year = {2014},
date = {2014-01-30},
booktitle = {PLEConf 2013 - Proceedings},
pages = {11},
address = {Berlin},
abstract = {This conceptual study investigates the ability to connect learners Personal Learning Environments (PLE) by a central, permeable and social Learning Management System (LMS). Within the exemplary scope of bookmarking tools as an element of learners PLE in Higher Education (HE), the relevance of this conceptual idea is shown with reference to the social bookmarking tool “Edutags” as well as by a survey about the heterogeneity and use cases of bookmarking tools in distance learners PLE. As the analysis shows the issue of connecting PLEs – a metaphor with can be adopted from “bridges” in graph theory and social network analyses – refers to a non dominant and inconsistent design of a LMS. Theoretical questions concerning the relation between personal and social, institutional and private, consistency and heterogeneity are addressed. As a framework for implementing the interface, the Content Management System “Drupal” is considered as well as the social Learning Management System “OnlineCampus Next Generation”.},
keywords = {},
pubstate = {published},
tppubtype = {inproceedings}
}